برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم

در دنیای امروز با توجه به رشد سریع جمعیتی و بروز تحولات در شیوه زندگی مردم، همچنین محدودیت روز افزون در منابع موجود، نیاز به  تصمیم گیری و اجرای مداخلات هدفمند، کارا و موثر، بیش از پیش ضروری می نماید تا از اتلاف منابع مالی وانسانی جوامع جلوگیری شود.

برای این منظور باید ارتباط سازنده و کاربردی بین پژوهشگران و مراکز تولید دانش  با محلهای مصرف و بکارگیری دانش از جمله مراجع تصمیم سازی و قانون گزاری، صنایع تولیدی، مدیران اجرایی و مردم برقرار شود تا در یک جوّ ارتباطی و تعاملی و چرخه سازنده، دانش تولید شده بصورت موثر و کاربردی به مصرف کننده اصلیش برسد.

جهت برقراری این ارتباط و همچنین انتقال صحیح علم از تولید کنندگان به مصرف کنندگان، در دهه های اخیر واژه ای به نام ترجمه و انتقال دانش یا مطرح شده است که در تعریف : کلیه مراحل پژوهش، تولید، ترجمه ، مبادله و بکارگیری دانش را  شامل میشود . در کانادا یک موسسه تحقیقات سلامتی  تعریف خود ار از  واژه ترجمه دانش، چنین بیان میکند: ترجمه دانش به  معنای تولید، تلفیق  و بکارگیری دانش به منظور ارتقاء عملکرد سیستم سلامت و در نهایت ارتقاء سلامت مردم می‎داند.

 به بیان دیگر ترجمه و انتقال دانش تسریع کننده «چرخه دانش» در راستای تبدیل دانش به عمل است .

دیویس در تکمیل تعریف فوق میگوید، ترجمه دانش  به معنای انجام فعالیت هایی است که موجب کاهش فاصله بین شواهد و عمل می گردد.

این فعالیت ها باعث تسریع استفاده و افزایش بازده  بکارگیری از «دانش مبتنی بر شواهد» توسط سیاست گذاران، ارایه دهندگان خدمات سلامتی، مردم و بیماران میشود .

به عبارت دیگر ترجمه و انتقال دانش به عنوان فرایندی تعریف شده که دانش را از فاز تئوری و روی کاغذ بودن  به عرصه عمل و زندگی مردم منتقل کرده و آن را به صورت کاربردی در دسترس مصرف کنندگان دانش یعنی مردم، بیماران، سیاست گذاران و ارایه دهندگان خدمات سلامتی قرار می دهد .

همچنین   KT (Knowledge Transfer) باعث افزایش کارایی و اثربخشی تحقیقات انجام یافته در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و علمی میشود.

در این بین تشکیل شبکه همکاری انتقال دانش
  KTCN   Knowledge Transfer Collaborating Network
در جهت ترجمه و انتقال دانش، رویکرد مناسبی برای عملیاتی کردن برنامه های KT میباشد چرا که در بستر این شبکه و در قالب کارهای تیمی، هریک از اعضا به صورت مشخص وظیفه خود را در قبال هدف برنامه    دانسته  و تعهد خود را در قبال سایر اعضا تیم همکاری و جامعه انجام میدهند.

پرواضح است که فعالیتهای موثر این شبکه همکاری میتواند در نزدیک شدن به تصمیم گیریها و اقدامات مبتی بر شواهد بسیار کمک کننده باشد.

با توجه به مطالب فوق، شبکه انتقال دانش مانند پلی است که دو گروه عمده تولید کنندگان علم و پژوهشگران جامعه را در یک طرف پل، به مصرف کنندگان علم  یعنی  مردم، افراد تصمیم ساز و قانون گذار، مسئولین اجرایی، صنایع و .... در طرف دیگر پل به هم  وصل میکند.








لذا روی پل انتقال دانش محل مناسبی است  برای:

1.      آشنایی این دو گروه از جامعه با خصوصیات، نیازها، چالشها،پتانسیلها، فرصتها، تهدیدها،نقات ضعف و قوت همدیگر

2.      ترجمه دانش

3.      انتقال دانش

4.      آغازی برای تعاملات کاربردی و اثر بخش بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان دانش، در جهت ارتقای سلامت جامعه.