دوشنبه 17 دي 1403 - 05 رجب 1446

معرفی

در دنیای امروز با توجه به رشد سریع جمعیتی و بروز تحولات در شیوه زندگی مردم، همچنین محدودیت روز افزون در منابع موجود، نیاز به  تصمیم گیری و اجرای مداخلات هدفمند، کارا و موثر، بیش از پیش ضروری می نماید تا از اتلاف منابع مالی وانسانی جوامع جلوگیری شود.

برای این منظور باید ارتباط سازنده و کاربردی بین پژوهشگران و مراکز تولید دانش  با محلهای مصرف و بکارگیری دانش از جمله مراجع تصمیم سازی و قانون گزاری، صنایع تولیدی، مدیران اجرایی و مردم برقرار شود تا در یک جوّ ارتباطی و تعاملی و چرخه سازنده، دانش تولید شده بصورت موثر و کاربردی به مصرف کننده اصلیش برسد.

جهت برقراری این ارتباط و همچنین انتقال صحیح علم از تولید کنندگان به مصرف کنندگان، در دهه های اخیر واژه ای به نام ترجمه و انتقال دانش یا مطرح شده است که در تعریف : کلیه مراحل پژوهش، تولید، ترجمه ، مبادله و بکارگیری دانش را  شامل میشود . در کانادا یک موسسه تحقیقات سلامتی  تعریف خود ار از  واژه ترجمه دانش، چنین بیان میکند: ترجمه دانش به  معنای تولید، تلفیق  و بکارگیری دانش به منظور ارتقاء عملکرد سیستم سلامت و در نهایت ارتقاء سلامت مردم می‎داند.

 به بیان دیگر ترجمه و انتقال دانش تسریع کننده «چرخه دانش» در راستای تبدیل دانش به عمل است .

دیویس در تکمیل تعریف فوق میگوید، ترجمه دانش  به معنای انجام فعالیت هایی است که موجب کاهش فاصله بین شواهد و عمل می گردد.

این فعالیت ها باعث تسریع استفاده و افزایش بازده  بکارگیری از «دانش مبتنی بر شواهد» توسط سیاست گذاران، ارایه دهندگان خدمات سلامتی، مردم و بیماران میشود .

به عبارت دیگر ترجمه و انتقال دانش به عنوان فرایندی تعریف شده که دانش را از فاز تئوری و روی کاغذ بودن  به عرصه عمل و زندگی مردم منتقل کرده و آن را به صورت کاربردی در دسترس مصرف کنندگان دانش یعنی مردم، بیماران، سیاست گذاران و ارایه دهندگان خدمات سلامتی قرار می دهد .

همچنین   KT (Knowledge Transfer) باعث افزایش کارایی و اثربخشی تحقیقات انجام یافته در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و علمی میشود.

در این بین تشکیل شبکه همکاری انتقال دانش
  KTCN   Knowledge Transfer Collaborating Network
در جهت ترجمه و انتقال دانش، رویکرد مناسبی برای عملیاتی کردن برنامه های KT میباشد چرا که در بستر این شبکه و در قالب کارهای تیمی، هریک از اعضا به صورت مشخص وظیفه خود را در قبال هدف برنامه    دانسته  و تعهد خود را در قبال سایر اعضا تیم همکاری و جامعه انجام میدهند.

پرواضح است که فعالیتهای موثر این شبکه همکاری میتواند در نزدیک شدن به تصمیم گیریها و اقدامات مبتی بر شواهد بسیار کمک کننده باشد.

با توجه به مطالب فوق، شبکه انتقال دانش مانند پلی است که دو گروه عمده تولید کنندگان علم و پژوهشگران جامعه را در یک طرف پل، به مصرف کنندگان علم  یعنی  مردم، افراد تصمیم ساز و قانون گذار، مسئولین اجرایی، صنایع و .... در طرف دیگر پل به هم  وصل میکند.








لذا روی پل انتقال دانش محل مناسبی است  برای:

1.      آشنایی این دو گروه از جامعه با خصوصیات، نیازها، چالشها،پتانسیلها، فرصتها، تهدیدها،نقات ضعف و قوت همدیگر

2.      ترجمه دانش

3.      انتقال دانش

4.      آغازی برای تعاملات کاربردی و اثر بخش بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان دانش، در جهت ارتقای سلامت جامعه.