در دنیای امروز با توجه به رشد سریع جمعیتی و بروز تحولات در شیوه زندگی مردم، همچنین محدودیت روز افزون در منابع موجود، نیاز به تصمیم گیری و اجرای مداخلات هدفمند، کارا و موثر، بیش از پیش ضروری می نماید تا از اتلاف منابع مالی وانسانی جوامع جلوگیری شود.
برای این منظور باید ارتباط سازنده و کاربردی بین پژوهشگران و مراکز تولید دانش با محلهای مصرف و بکارگیری دانش از جمله مراجع تصمیم سازی و قانون گزاری، صنایع تولیدی، مدیران اجرایی و مردم برقرار شود تا در یک جوّ ارتباطی و تعاملی و چرخه سازنده، دانش تولید شده بصورت موثر و کاربردی به مصرف کننده اصلیش برسد.
جهت برقراری این ارتباط و همچنین انتقال صحیح علم از تولید کنندگان به مصرف کنندگان، در دهه های اخیر واژه ای به نام ترجمه و انتقال دانش یا مطرح شده است که در تعریف : کلیه مراحل پژوهش، تولید، ترجمه ، مبادله و بکارگیری دانش را شامل میشود . در کانادا یک موسسه تحقیقات سلامتی تعریف خود ار از واژه ترجمه دانش، چنین بیان میکند: ترجمه دانش به معنای تولید، تلفیق و بکارگیری دانش به منظور ارتقاء عملکرد سیستم سلامت و در نهایت ارتقاء سلامت مردم میداند.
به بیان دیگر ترجمه و انتقال دانش تسریع کننده «چرخه دانش» در راستای تبدیل دانش به عمل است .
دیویس در تکمیل تعریف فوق میگوید، ترجمه دانش به معنای انجام فعالیت هایی است که موجب کاهش فاصله بین شواهد و عمل می گردد.
این فعالیت ها باعث تسریع استفاده و افزایش بازده بکارگیری از «دانش مبتنی بر شواهد» توسط سیاست گذاران، ارایه دهندگان خدمات سلامتی، مردم و بیماران میشود .
به عبارت دیگر ترجمه و انتقال دانش به عنوان فرایندی تعریف شده که دانش را از فاز تئوری و روی کاغذ بودن به عرصه عمل و زندگی مردم منتقل کرده و آن را به صورت کاربردی در دسترس مصرف کنندگان دانش یعنی مردم، بیماران، سیاست گذاران و ارایه دهندگان خدمات سلامتی قرار می دهد .
همچنین KT (Knowledge Transfer) باعث افزایش کارایی و اثربخشی تحقیقات انجام یافته در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و علمی میشود.
در این بین تشکیل شبکه همکاری انتقال دانش
KTCN Knowledge Transfer Collaborating Network
در جهت ترجمه و انتقال دانش، رویکرد مناسبی برای عملیاتی کردن برنامه های KT میباشد چرا که در بستر این شبکه و در قالب کارهای تیمی، هریک از اعضا به صورت مشخص وظیفه خود را در قبال هدف برنامه دانسته و تعهد خود را در قبال سایر اعضا تیم همکاری و جامعه انجام میدهند.
پرواضح است که فعالیتهای موثر این شبکه همکاری میتواند در نزدیک شدن به تصمیم گیریها و اقدامات مبتی بر شواهد بسیار کمک کننده باشد.
با توجه به مطالب فوق، شبکه انتقال دانش مانند پلی است که دو گروه عمده تولید کنندگان علم و پژوهشگران جامعه را در یک طرف پل، به مصرف کنندگان علم یعنی مردم، افراد تصمیم ساز و قانون گذار، مسئولین اجرایی، صنایع و .... در طرف دیگر پل به هم وصل میکند.
لذا روی پل انتقال دانش محل مناسبی است برای:
1. آشنایی این دو گروه از جامعه با خصوصیات، نیازها، چالشها،پتانسیلها، فرصتها، تهدیدها،نقات ضعف و قوت همدیگر
2. ترجمه دانش
3. انتقال دانش
4. آغازی برای تعاملات کاربردی و اثر بخش بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان دانش، در جهت ارتقای سلامت جامعه.